Hvor meget plads skal der være i et Kontorhotel – Kontor er det brutto eller netto M2 ?

18 02 2011

Jeg faldt over et spændende indlæg om hvor mange M2 der skal være i et kontorlokale.

Hvor mange kvadratmeter pr. kontormedarbejder skal der være i et kontor ? det er det emne vi skal se på idag. Der er en lille liste med gode tips og et link til selve artiklen længere nede på siden.

Læs her er om antal M2 i et kontor.>>>

Som tommelfingerregel siger man 25 m² brutto pr. medarbejder for kontorarealer i et kontor. Men i stedet for at generalisere med samme areal pr. medarbejder, bør man se mere nuanceret på arealbehovet baseret på arbejdsfunktioner og organisationens aktiviteter. Herved kan man nemlig få en god vurdering af, hvor stort det samlede arealforbrug ideelt set bør være.

Forskellige nøgletal til forskellige funktioner. feks kan en revisor eller bogholder i et kontor have behov for flere M2 end feks en IT medarbejder.

Ved vurdering af arealbehov pr. medarbejder kan følgende bruttoareal for forskellige typer arbejdspladser anvendes:

Touchdown 7-8 m²
Call center 11-12 m²
Arbejdsplads i storrum 17-19 m²
Dele kontor 22-24 m²
Cellekontor 30-35 m²

Link til Artikel: FM3

Den nye generation der kommer ud på arbejdsmarkedet indenfor de kommende par år, vil have helt andre behov og ønsker for hvordan man ser på sin arbejdsplads, samt den måde et kontor skal være indrettet. Den nye generation vil ikke have behov for så mange M2 i et kontor, de vil ikke engang have et kontor. De vil sidde i openspace, og ikke have en fast plads.

Så der skal ikke være mere end 7-8 M2 per person i et kontor i fremtiden. Og det skal være Fleksibelt. Det er det de unge vil ha !!

I ældre bygninger vil der ofte være et tillæg på 20-30% som følge af flere sekundære arealer (gange, trapper mv.).

OPDATERING TIL DENNE ARTIKEL OM M2:

“Bedre udnyttelse og færre m2 pr. arbejdsplads 
Belastningen blev hævet og benyttelsesprofilen intensiveret, således at der i alt kunne frigøres ca. 20% af det samlede areal. 

I det pågældende tilfælde var firmaet i vækst, og arealet blev anvendt til en udvidelse af medarbejderantallet. En opsigelse af den ene etage af lejemålet havde været en anden mulighed.” Kunden kunne også fra starten af havde valgt at se på alternativ til traditionelle kontorlejemål, og opnået fuld fleksibilitet med et kontor med service i et kontorhotel i københavn !

Link til ny artikel om dette >>>

Men hvordan finder man så et bygning eller kontor, som kan håndtere BÅDE fleksibilitet mht antal M2 i et kontor, SAMT tager højde for at nogle vil have Åbne kontorer, andre vil have sit eget aflukkede kontor ?

Løsningen er et Kontorhotel eller som andre kalder det: Kontor med service

Der er mange effektive M2 i et kontorhotel. Du kan i et kontorhotel vælge at leje lige præcis det antal arbejdspladser du har brug for. Hverken mere eller mindre. Og senere skrue op eller ned for antallet. Prøv lige det i et traditionelt lejemål med 5 års binding. Der er mange der gerne vil vide hvad det koster at bo i kontorhotel – Priser finder du her.

Og hvorfor bør man overvej et kontor med service i københavn ?


Handlinger

Information

5 responses

11 03 2011
turbino

Leder du efter hvor mange m2 skal der være på et kontor ? så er det ca 7-10 m2 pr person

27 04 2011
Hvad søger kunder efter for at finde et kontor eller kontorhotel « Brink Serviced Offices – Serviced Offices in Copenhagen

[…] SOHO kontorhotel priser det er sikkert en der gerne vil høre om priser på det kontorhotel der ligge i kødbyen. Jeg tror deres priser ligger omkring 3000 dkk pr mdr. se evt her for at læse mere om de mange kontorhoteller der findes, eller hvor mange M2 man skal bruge i et kontor […]

30 05 2011
Facilities Management skaber værdi – Tips til Kontordriften | Kontorhoteller – Find de 10 bedste kontorhoteller her

[…] koster det at drive sit kontor ? og hvor meget plads skal der bruges i et traditionelt kontorlejemål […]

27 02 2012
pip

Jeg lovede at linke til Karriere bars nye kontorhotel / kontorfællesskab der ligger tæt på SOHO i kødbyen.
Lærke der driver baren skriver: Flexible kontorpladser i hyggeligt og kreativt miljø – 1500kr. om måneden – Kender du nogen ?
Kunne være lidt fedt at have et kontor derude.. (-:
Priser på kontorpladser hos karrierebar tæt på Soho, ca 1500 dkk/mdr

11 01 2013
Hvor meget plads skal der være i et kontor ? – Artikel om M2 feks i et Kontorhotel « Kontorhotel – er det dyrt at bo i Kontorhotel ?

[…] Link til Blog Post om: Hvor mange M2 skal der være i et kontor eller pr ansat […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




%d bloggers like this: